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Saturday, June 23, 2018

Joshua Plotnik: Thoughtful Trunks: Application of Elephant Cognition for Elephant Conservation (Monday, July 2, 9am)

  (Monday, July 2, 9am)
Joshua Plotnik (Speaker) 
CUNY Hunter 



Colin Chapman 
McGill University
Moderator


Suzanne Held (discussant)
Bristol Veterinary School (University of Bristol)

Investigating how animals think is an exciting approach to understanding the how and why of human intelligence. But how can understanding the mind of an endangered species also help us protect them from extinction? In this talk, I will discuss what we know thus far about the elephant mind and explain how this research has important implications for both understanding the evolution of similar intelligence in evolutionarily distant species and how the study of elephant behavior can be applied to conservation efforts, specifically in terms of human/wildlife conflict mitigation and childhood education.

Dale, R., & Plotnik, J. M. (2017). Elephants know when their bodies are obstacles to success in a novel transfer taskScientific Reports, 7.
Plotnik, J. M., Pokorny, J. J., Keratimanochaya, T., Webb, C., Beronja, H. F., Hennessy, A., ... & Melville, B. L. (2013). Visual cues given by humans are not sufficient for Asian elephants (Elephas maximus) to find hidden food. , 8(4)
Plotnik, J. M., Lair, R., Suphachoksahakun, W., & De Waal, F. B. (2011). Elephants know when they need a helping trunk in a cooperative taskProceedings of the National Academy of Sciences, 108(12), 5116-5121.

22 comments:

  1. Do we know more about the elephant brain? Are there any conclusions we could do related to their brain? My guess is that it is an animal with a large brain, but with less “folds”. Therefore, their cognition is limited. However, have you ever tested some other cognitive tests (other than MSR or body-awareness tasks) that made you obtain some important results that you had not the time to talk to us today?

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    1. Looks pretty folded to me!

      https://ai2-s2-public.s3.amazonaws.com/figures/2017-08-08/360b5b90a047089502ecd8671ee5040dffa281af/13-Figure7-1.png

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  2. My second question is more related to the methodology of yours researches : Did you have a large number of “subjects” (elephants) for your researches?

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  3. I have to say that this is the one presentation that I found very well rounded, with conservation and education in mind, all the reseach done will have a positive effect on the animals that produced those data.

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    1. Has there been some follow up with the middle school students about their attitudes toward animals in general and elephant in particular ?

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  4. La conférence de Joshua Plotnik a été très intéressante et très inspirante. J’ai trouvé très honorable le fait que le chercheur veuille faire une différence dans la conservation des animaux. En effet, il s’agit d’utiliser la recherche de manière pragmatique pour la conservation. Par exemple, en étudiant et en comprenant l’olfaction de certains animaux, on pourra être plus apte à améliorer leur habitacle et à prendre des actions éclairées. Le chercheur veut aussi éduquer à la conservation. Dans le cas des éléphants, on essaie d’amener les gens à penser comme un éléphant. Le jeu avec des enfants de la chaise musicale avec le papier journal est un bel exemple. En y jouant, les enfants comprennent que le problème avec les éléphants, c’est que l’on n’a pas assez d’espace. Ainsi, il est très intéressant et stimulant, comme le mentionnait à la fin de sa conférence Plotnik, de penser que la psychologie (et les sciences cognitives de manière plus générale) soit une discipline qui a l’opportunité d’améliorer la vie humaine et non-humaine via la recherche et l’éducation, et qui devrait, par le fait même, le faire.

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  5. Loved the presentation, however I wonder if there would be any difference, time-wise, in the behavioral flexibility demonstrated by the elephants in captivity and those in the wild.

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    1. That’s a good question considering that we saw in previous talks (e.g. Ophir’s) that environment have an impact on animal’s behavior and development. I would like to have information on that too!

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  6. Merci pour la présentation! J’ai apprécié le lien qui a été fait entre les connaissances que l’on acquière en étudiant les comportements et les capacités cognitives des animaux et leur conservation. Comme il a été dit, en ayant une meilleure connaissance sur ces questions, il sera plus facile de mettre en place des solutions efficaces pour cohabiter avec les animaux. Je pense également que l’éducation est le meilleur outil afin de sensibiliser la population à l’importance de la place des animaux dans nos environnements.

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  7. Rather than pointing and telling to the elephant which bucket was containing the payoff or letting the elephant smell the contents of the buckets, did you try in your studies to use neutral olfactory cues to see if their learning is influenced by the sensory modality employed, in others words to see if they can learn faster the association with olfactory cues than with visual or auditory cues?

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  8. This comment has been removed by the author.

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  9. Comme j'ai dit lors de la période de question de la conférence de M. Plotnik, je crois qu'il serait très intéressant de faire plusieurs variantes du premier test qu'il nous a présenté (celui des cordes). En effet, celui-ci étant très semblable au test effectué par Sarah Brosnan avec les Chimpanzés et les singes Capucins, je crois qu'il serait intéressant de faire une comparaison concernant l'inéquité; la coopération. Est-ce qu'un éléphant aiderait l'autre en prenant le risque de ne rien avoir? Comme l'a bien expliqué M. Plotnik, cela amène un haut degré de risques, considérant que les éléphants sont des animaux qui peuvent devenir agressifs les uns envers les autres (surtout s'ils ne seraient pas agressifs normalement en vie sauvage). Cette session fut réellement captivante et le travail de M. Plotnik est remarquable, entre autre dans sa pensée de conduire des tests qui sont non-invasive.

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  10. C’est un gros défi de développer une méthodologie pour tester le comportement d’un animal aussi gros et intelligent. L’éléphant peut passer le test classique du mirroir, qui dépend fortement de la vision. Pourtant, il utiliserait surtout son odorat pour faire des choix plutôt que de suivre des indices visuels. Par exemple, lorsqu’il doit choisir une certaine quantité de nourriture. Les entraîneurs d’éléphants croient cependant qu’ils peuvent définitivement comprendre des indices visuels. Il serait très intéressant de tester cela avec une nouvelle méthodologie. Peut-être avec des personnes sur l’éléphant pendant l’indice visuel?
    C’est aussi une espèce très sociale qui démontre des comportements d’entraide et une certaine flexibilité comportementale. Cette flexibilité peut-être problématique pour les populations humaines qui cohabitent avec eux, étant donné qu’ils peuvent l’utiliser pour passer à travers des obstacles bloquant des champs alimentaires. M. Plotnik a aussi parlé d’éléphants «vengeurs», qui détruisaient des stocks alimentaires sans les manger. Je trouverais cela intéressant de faire des recherches sur la cause de ces comportements vengeurs et sur les traits de personnalités des éléphants plus susceptible de commettre ces actes. Je pense cependant qu’un comportement émotionnel de la sorte n’est pas surprenant venant d’un mammifère social tel que l’éléphant.

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  11. This presentation showed the importance of studying elephants cognitive abilities to better ensure their conservation and safety. Mr. Plotnik demonstrated many examples of tests that can be done with elephants to better understand their decision making processes without having to put them in dangerous or harmful situations to obtain the results. I really appreciated the more intuitive method of letting the elephants come voluntarily do the tests. Furthermore, he also showed part of his educational work with young students in Thailand who were taught how and why to respect elephants and their environment. The work or Mr. Plotnik proved to be as valuable for elephants conservation & welfare as it can be for humans.

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  12. Thanks for the talk!

    I read your article "Elephants know when their bodies are obstacles to success in a novel transfer task." after having adressed you my question about the limits of the Mirror test and I found this complement pretty interesting. Even more than self-awareness it suggest deductive capacities and a good comprehension of causality. Because of that, do you think the "body-awareness test" would make a good alternative to species that dont suceed the mirror mark?

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  13. I was interested in how you connected your study of elephant psychology to elephant conservation efforts. However, I was wondering, if the underlying problem is that the elephants don't have enough space, how would you imporove their quality of life without changing this factor? Some sort of environmental enrichment? And secondly, how possible is it to access and do work with the elephants that live on these reserves? Thanks!

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  14. A lot of data was produced using the mirror test. I'm wondering how useful is this data since a mirror won't appear in nature, at least, not a vertical one. Has the test been done with the mirror flat on the floor - as to mimic the natural reflection of light on still water ? If so, are the reactions the same as with a vertical mirror ? Thank you!

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    1. I know that before we knew that elephants could recognize themselves in a mirror, we thought they could not because of an earlier experiment (I don’t know by whom or when, but Frans de Waal’s “Are we smart enough to know how smart animals are” book mentions it) done on elephants in captivity (I think it was in a zoo) where the mirror was placed on the ground, but not parallel to the ground. The mirror being too low, the researchers considered that the elephants could not recognize themselves, when in reality it was just too low for the to see their faces, I think they could only see their feet. I don’t think that the reaction would be different if the mirror was on the ground, but maybe they would end up seing similar things from the earlier experiments, with no reaction from the elephants?

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  15. Thank you for the presentation Mr Plotnik. Elephants are so fascinating. You showed us that they have complex cognitive skills such as mirror self recognition, body awareness, cooperation, inequity aversion, ... I would like to know if experiments have been carried out in order to know if elephants are able to feel emotions of the humans around them (eg, sadness or joy)?
    Thank you!

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  16. Compte tenu de mon expérience personnelle avec les ratons-laveurs, je suis toujours très intéressée par les études visant à solutionner les problèmes découlant d'interactions humains et animaux. Les recherches présentées par M. Plotnik, fussent-elles celles menées par lui-même ou d'autres équipes dont il suit les travaux, ont un caractère non seulement fondamental mais également très appliqué: comment utiliser les connaissances acquises sur la cognition des espèces animales pour favoriser les interactions les plus positives possibles pour l'espèce animale en cause et les humains? Nous savons tous très bien qu'en situation de conflit, l'espèce animale est malheureusement toujours perdante... Je suis depuis une bonne décennie les dossiers concernant les espèces nord-américaines "urbanisées" d'oiseaux et de mammifères mais il s'agissait d'un premier contact avec la question des éléphants d'Asie et d'Afrique. Je suivrai avec intérêt le développement des recherches en Asie où il semble impossible, pour des raisons d'espace et de surpopulation humaine, d'appliquer les solutions africaines(ex.installation de ruchers).

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  17. Thank you for the talk, it was very interesting. Two studies report that African elephants determine the ethnicity, gender and age from acoustic cues in human voices (McComb, Shannon, Sayialel, & Moss, 2014) and that they produce alarm calls that distinguish between threats from humans and bees (Soltis, King, Douglas-Hamilton, Vollrath, & Savage, 2014). This is simply amazing. In the beginning of your talk you mentioned that the different environments within witch they evolved made for very different abilities in elephants from Africa and Asia. Are those abilities found in Asian elephants as well, or the particular treatment of elephants in Africa shaped this ability?

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